Van zoektocht naar symbool - voor de docent: leerdoelen

 

  • De leerlingen hebben gezien van welke etnische komaf het meisjes met het witte hoofddoek was, hoe ze heette en waarom ze de Duitse bezetting van Nederland niet heeft overleefd.
  • De leerlingen kunnen uitleggen hoe dit meisje symbool is geworden van de deportaties vanuit Nederland door de Nazi’s van Joden en andere groepen Nederlanders.
  • De leerlingen kunnen uitleggen waarom de Sinti en Roma volgens de Nazi’s niet in de samenleving thuishoorden en daarom moesten worden uitgeroeid.
  • De leerlingen hebben gezien wat de ‘Zigeunerrazzia was die in 1944 in Nederland plaatsvond.
  • De leerlingen weten welke rol doorgangskamp Westerbork speelde bij de vervolging van en de massamoord op Nederlandse Sinti en Roma door de Nazi’s.
  • De leerlingen hebben gezien dat aan de massamoord op Sinti en Roma door de Nazi’s een in Duitsland een jarenlang gevoerd beleid van achterstelling van deze groepen vooraf is gegaan en kunnen enkele maatregelen noemen die in het kader van dit beleid werden genomen.
  • De leerlingen weten hoe die massamoord op Sinti en Roma nu wordt genoemd en waar het aan te danken is dat deze naam aan de massamoord is gegeven.

 

verwante lessen

Login Form