Propaganda is niet hetzelfde als reclame, al lijken beide vormen van communicatie wel op elkaar. Beide hebben een boodschap, waarmee men een doelgroep wil beïnvloeden. Het verschil tussen de twee is:
- dat je met propaganda probeert je aanhangers voor je opvatting te winnen.
- dat je met reclame je goederen of diensten aanprijst (en alles wat daarbij hoort) om je afzet te vergroten.
Als je kijkt naar affiches hierboven zie je duidelijk het verschil: bij propaganda is het karakter van de boodschap ideëel (je wilt iemand winnen voor je gedachtegoed), bij reclame commercieel (je wilt iemand winnen voor je product of dienst). Beide kunnen naast de waarheid ook verhullende en onware argumenten gebruiken. De reclameboodschap van Maggi bijvoorbeeld beweert dat hun product het beste is, immers de bouillonblokjes zijn afkomstig van het ‘echte merk’. Maggi bestempelt daarmee de producten van de concurrentie als imitaties. Het verschil tussen propaganda en reclame is dat iedereen weet dat reclame ongeloofwaardig kan zijn, terwijl dit bij propaganda niet altijd herkenbaar is.
Propaganda komt in vele vormen voor. Denk aan toespraken of pamfletten of zelfs gebouwen. Maar ook een schilderij, een liedje of een toneelstuk: alles waarmee je een boodschap kunt uitbrengen, is te gebruiken als medium voor propaganda. Het gaat er dus om wat je zegt - en hoe je het zegt.