Oorlogskranten - voor de docent: leerdoelen

 

  • De leerlingen kunnen aangeven op welke media Nederlanders tijdens de Duitse bezetting waren aangewezen om op de hoogte te blijven van het dagelijkse nieuws.
  • De leerlingen kunnen aangeven waarom de reguliere nieuwsvoorziening in die tijd gekleurd was en daardoor onbetrouwbaar.
  • De leerlingen hebben gezien hoe in het algemeen een krant wordt samengesteld en verspreid en hoe daarbij rekening wordt gehouden met de voorkeuren en overtuigingen van zijn lezers.
  • De leerlingen kunnen uitleggen waarom het moeilijker was om dat te doen tijdens de Duitse bezetting dan ervoor en erna.
  • De leerlingen kunnen uitleggen waarom mensen eigen kranten maakten als middel om verzet te plegen tegen de Duitse bezetter en kennen het begrip ‘oorlogskranten’.
  • De leerlingen kunnen uitleggen waarom deze vorm van verzet plegen gevaarlijk was.
  • De leerlingen hebben gezien dat oorlogskranten tijdens de Duitse bezetting een belangrijke rol hadden in de nieuwsvoorziening en waarom die rol tijdens de bezetting groter werd.

 

verwante lessen

Login Form