De aantrekkingskracht van NSB en SS - bron: propaganda

 
verkiezingsprogrammas pvda vvdPropaganda komt van het Latijnse woord “propagare”, dat uitbreiden of voortplanten betekent. Propaganda wordt gemaakt om grote groepen mensen te beïnvloeden door middel van woord, geschrift of beeld. Daarbij prijst men ideeën aan en probeert men aanhangers voor een bepaalde opvatting te winnen. Een voorbeeld hiervan zijn de vele verkiezingsslogans die tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 zijn verspreid zoals “PvdA: Ons plan voor een eerlijker en fatsoenlijker Nederland” en “VVD: Samen aan de slag”. Het is niet hetzelfde als reclame, want reclame is het aanprijzen van een product dat je in de winkel kunt kopen. Een voorbeeld is de reclame voor een wasmiddel.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg het woord propaganda een negatieve lading. In nazi-Duitsland was Joseph Goebbels minister van Openbare Voorlichting en Propaganda. Met zijn ministerie moest hij proberen door middel van grote campagnes het steeds slechter wordende oorlogsnieuws te verhullen. In en na 1943 werd gaandeweg duidelijk dat Duitsland de oorlog zou gaan verliezen. Steeds meer kwam propaganda bij dit ministerie neer op het verspreiden van eenzijdige, onvolledige, verhullende of zelfs leugenachtige informatie.

Tijdens de Duitse bezetting van Nederland (1940-’45) konden alle partijen in Nederland hun nieuwsberichten en propaganda verspreiden via radio, het belangrijkste nieuwsmedium in die tijd, kranten, affiches en pamfletten. De televisie bestond nog niet. Nadat in mei en juni 1943 iedereen zijn radio moest inleveren, bleven hoofdzakelijk kranten, affiches en pamfletten over als middelen om nieuwsberichten en propaganda te verspreiden.

 

verwante lessen

Login Form