Pagina 3 van 12
Voor deze opdracht krijg je twee lesuren. De opdracht bestaat uit twee delen: bestuderen van bronnen en een carrouseldiscussie.
1) Het bestuderen van de bronnen doe je alleen. Daar krijg je een lesuur de tijd voor.
Ga naar https://www.4en5mei.nl/oorlogsmonumenten en zoek de naam van de gemeente waar je woont of er in je gemeente en kijk of er een of meer monumenten zin die herinneren aan de bezettingstijd. Zijn er niet van die monumenten te vinden, zoek dan een monument ergens anders in Nederland op die je al kent.
2) De carrouseldiscussie doe je samen met al je klasgenoten. Die discussie zal ongeveer een halve les duren. Daarna volgt een korte nabespreking van de carrouseldiscussie.
De carrouseldiscussie gaat als volgt:
- Jullie zetten de stoelen in de klas in twee kringen, een binnenste cirkel en een buitenste cirkel, voor iedere leerling van de klas een stoel. Zorg ervoor dat steeds twee leerlingen tegenover elkaar zitten.
- Je leerkracht schrijft een stelling op waarover de discussie moet gaan. Die luidt:
“Monumenten ter herinnering aan de Tweede Wereldoorlog in Nederland moeten voor toekomstige generaties bewaard worden.“
Schrijf voor jezelf op of je het eens bent met de stelling of oneens. - Neem plaats in de binnenste of de buitenste cirkel.
- Zit je in de binnenste cirkel, vertel dan aan de klasgenoot die tegenover je zit waarom je het eens bent met de stelling. Zit je in de buitenste cirkel, vertel dan aan de klasgenoot die tegenover je zit waarom je het oneens bent met de stelling. Probeer je klasgenoot met argumenten zover te krijgen dat die zijn mening wijzigt.
- Na vijf minuten stopt je leerkracht de discussie tussen de binnenste en de buitenste cirkel. Zit je in de buitenste ring, schuif dan een of twee plaatsen naar links op.
- Zit je in de binnenste cirkel, vertel dan aan de klasgenoot die tegenover je zit waarom je het oneens bent met de stelling. Zit je in de buitenste cirkel, vertel dan aan de klasgenoot die tegenover je zit waarom je het eens bent met de stelling. Probeer je klasgenoot met argumenten zover te krijgen dat die zijn mening wijzigt.
- Na vijf minuten stopt je leerkracht de discussie tussen de binnenste en de buitenste cirkel. Zit je in de buitenste ring, schuif dan een of twee plaatsen naar links op.
- Je doet weer stap d).
- Na vijf minuten stopt je leerkracht de discussie tussen de binnenste en de buitenste cirkel. Zit je in de buitenste ring, schuif dan een of twee plaatsen naar links op.
- Je doet weer stap f).
- Na vijf minuten stopt je leerkracht de discussie tussen de binnenste en de buitenste cirkel. Ga voor jezelf na of je van mening bent veranderd over de stelling en noteer ook waarom je van mening bent veranderd. Die notities heb je nodig voor het nagesprek.
- Je houdt met je klasgenoten en je leerkracht een nabespreking van de carrouseldiscussie.