Voor deze opdracht krijg je 2 lesuren de tijd.
Zoek twee of drie klasgenoten op om samen deze opdracht te doen.
Lees de bronnen ‘Asielrecht’, ‘Discretionaire bevoegdheid’, ‘Kinderpardon’ en ‘Wat doen de VN?’. De bronnen over Nederland zijn gebaseerd op de huidige wetgeving in Nederland inzake asielrecht en -procedures
Neem omwille van wat je gaat doen deze bronnen goed door. Je krijgt er 30 minuten de tijd voor.
Daarna kies je een van de volgende casussen uit:
- Sahar
- Casey
- Abiram
- Mauro
- Howick en Lili
- Sercan Özmeral
- Majid Sedo
N.B.: Is er terwijl je deze les doet een nieuw ‘schrijnend‘ geval in het nieuws, dan kun je het als casus kiezen.
Je besteedt 45-60 minuten aan het bestuderen van de casus die je gekozen hebt en het schrijven van je onderzoeksverslag.
Laat je verslag aan je leerkracht zien.
De rest van de tijd ruimt je leerkracht in voor een klassengesprek. Hierin proberen jullie aan de hand van de onderzoeksverslagen de asielwetgeving zó aan te passen, dat ‘schrijnende’ gevallen snel en op humane wijze worden afgehandeld. Stel als doel dat de vluchtelingen die als ‘schrijnend’ geval kunnen worden aangemerkt, zo snel mogelijk weten of ze in Nederland mogen blijven of niet.