Voor deze opdracht krijg je 1 lesuur de tijd.
Kijk naar de YouTube-video ‘Groei van de welvaart' en lees in je eentje de bron ‘Wat zijn microkredieten?’. Je krijgt hier 15 minuten de tijd voor.
Daarna gaan jullie aan de slag om het boek te schrijven. Dat doen jullie in zes groepen en je krijgt er de rest van de tijd voor.
Een van de groepen raadpleegt de bon ‘Hoe werkt microkrediet?’ Deze bron bestaat uit vijf fragmenten uit een video over dit onderwerp.
Maak een samenvatting van wat er in de fragmenten wordt verteld. Dat wordt het eerste hoofdstuk van het boek.
Kijk ook in de bron ‘Wat doen de VN?’, om na te gaan waarom de Verenigde Naties het belangrijk vinden dat startende ondernemers een microkrediet kunnen krijgen.
De andere groepen kiezen elk een van de filmbronnen uit die in de les zijn opgenomen. Let er wel op dat niet twee of meer groepen dezelfde bron gebruiken. Schrijf aan de hand van de gekozen bron je hoofdstuk voor het boek. Vermeld hierbij of de persoon of personen uit de armoede zijn gekomen dankzij het microkrediet dat ze hebben gekregen. Leg ook uit hoe dat komt. Voor alle groepen nog dit: zoek bij je hoofdstuk een of meer afbeeldingen.
Als jullie klaar zijn, lever je je hoofdstuk voor het boek in bij je leerkracht.
Ter afsluiting houdt je leerkracht met jullie een korte bespreking (enkele minuten) rond de vraag of microkredieten in de praktijk ervoor zorgen, dat welvaart zoals Rosling die omschrijft, toeneemt.
Van dit gesprek maakt je leerkracht een verslag. Dat wordt het afsluitende hoofdstuk van het boek.