Voor deze opdracht krijg je 90 minuten de tijd.
Lees eerst in je eentje de bron ‘Srbrenica’. Daar krijg je 15 minuten de tijd voor.
Daarna doe je mee aan een groepsactiviteit, het uitvoeren van een onderzoek aan de hand van de overige bronnen in de les. Daar krijg je 45 minuten voor.
Je mag kiezen uit de volgende onderzoeksvragen:
- Zoek uit waarom Dutchbat de massamoord bij Srebrenica niet wist te voorkomen.
- Ga na aan welke voorwaarden de uitvoering van een VN-vredesmissie moet voldoen om de meeste kans van slagen te hebben.
- Zoek uit waarom UNOC, de missie waar Patrick Cammaert een van de commandanten van was, een succes werd en UNPROFOR, de missie bij Srebrenica waarin Karremans als bevelhebber een grote rol speelde, een mislukking werd.
Maak van je onderzoek en de resultaten ervan een verslag. Wijs ten slotte een groepslid aan om dat verslag aan de klas te presenteren.
Het laatste half uur ruimen jullien in voor een klassengesprek waarin een uitzending wordt gespeeld van Stand.nl. Dit radioprogramma wordt op werkdagen uitgezonden tijdens het programma 'Spraakmakers' op NPO Radio 1 van 09.30 tot 11.30 uur.
Eerst presenteren de leerlingen, die elk een groep vertegenwoordigen hun onderzoeksverslag. Daarna houden de overige leerlingen een discussie rond de stelling:
‘Nederland moet blijven meedoen aan VN-vredesmissies’
Ten slotte houdt je leerkracht een stemming onder alle leerlingen. Iedereen mag dan aangeven of hij of zij het eens of oneens is met de stelling.