Voor deze opdracht krijg je 2 lesuren de tijd. De opdracht bestaat uit twee delen. voor elk deel ruimt je 1 uur.
Eerst kijken jullie naar de film Introductie op Buchenwald in Bron: Buchenwald.
Daarna zoek je enkele klasgenoten op met wie je het eerste deel van de opdracht gaat doen. Bij elkaar moeten er acht groepen komen.
Deel I
Elke groep kiest een van de acht interviews uit:
Interviews met:
- Dhr. van Beek
- Dhr. van de Berg
- Dhr. Langhorst
- Dhr. Neve
- Dhr. Nieuuwstraten
- Dhr. Roest
- Dhr. Wiers
- Dhr. Wildschut
Bekijkt het interview dat je hebt gekozen en geef antwoord op de volgende vragen:
- Wat was de reden voor de arrestatie van de geïnterviewde?
- Hoe ging zijn reis naar Buchenwald en wat gebeurde er met hem bij zijn aankomst in Buchenwald?
- Waaraan konden de Duitsers in Buchenwald herkennen tot welke groep gevangenen hij behoorde?
- Wat deed hij de hele dag in Buchenwald?
- Wat gebeurde er met hem in de laatste weken van maart en april 1945 tot aan zijn bevrijding?
- Wat denk je wat een grote indruk op hem heeft gemaakt? Of is er iets uit het interview wat een grote indruk op jou heeft gemaakt?
Deel II
Julliestellen een dossier samen ter herinnering aan Buchenwald en de Nederlanders die er gevangen hebben gezeten. Kijk om een idee te krijgen van hoe en wat naar de website ter herdenking van Kamp Westerbork https://kampwesterbork.nl/.
Het dossier dat jullie maken heeft acht pagina’s:
- Inleiding: gebruik hiervoor Bron: Buchenwald. hierin vertel je hoe dit kamp werd gebruikt en dat er ook Nederlanders gevangen werden gehouden in dit kamp.
- Arrestatie en transport naar Buchenwald.
- Aankomst in het kamp.
- Kampkleding en merktekens.
- Behuizing.
- Werk.
- Ontberingen.
- Wat er gebeurde voor en tijdens de bevrijding door de Geallieerden?
Kies met je groepsgenoten een van deze acht onderwerpen uit. Je leerkracht let erop dat elk onderwerp aan bod komt.
Schrijf je teksten voor het dossier en zoek er afbeeldingen bij op Google Afbeeldingen.
Bedenk een pakkende titel voor je dossier.