Veel Nederlanders, en ook veel leerlingen in uw klas weten nauwelijks meer van islamitische spijswetten dan dat moslims geen alcohol drinken en geen varkensvlees eten. Dat is allebei waar, althans voor zover het om praktiserende moslims gaat. Maar wie goed rondkijkt in supermarkten, ziet dat de spijswetten om veel meer dingen gaat dan om deze twee regels. Dat laat deze les zien.
Plan van aanpak
Voor deze les trekt u één uur uit. Eerst laat u de leerlingen de bron ‘Wat doen de VN?’ individueel lezen. Trek er 5 minuten voor uit.
De rest van de tijd ruimt u in voor een groepsactiviteit, het schrijven aan een website met informatie over voedsel dat al of niet halal is. Die website is bestemd voor mensen die weinig of niets weten van islamitische spijswetten.
U deelt de klas in drie groepen in. Iedere groep kiest één van de volgende rubrieken waar de website uit gaat bestaan:
- Islamitische spijswetten, omgang met dieren als voedselbron en uitleg van de begrippen halal, haram, makroeh en dhabiha;
- Adressen en korte beschrijvingen van winkels in de buurt van uw school waar halal-voedsel te koop is;
- Adressen en korte beschrijvingen van horecazaken in de buurt van uw school waar je halal kunt eten en drinken.
Van elke groep lezen de leerlingen van de overige bronnen de bron of bronnen die het beste passen bij de rubriek van de site die die groep gaat vullen.
Aan de hand van die bronnen schrijven ze teksten voor de rubriek die ze gekozen hebben. Ze leveren de teksten bij u in en u kijkt ze na.
Daarna kunt u de halal-site gaan bouwen.
Extra informatie
Halal-startpagina op https://halal.startpagina.nl/
Deze les past bij:
Kerndoel 36: De leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan.
Kerndoel 39: De leerling leert een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te presenteren.