Landschap en klimaat - voor de docent: info

 
Geef de leerlingen één uur de tijd om de opdracht in de les te maken. U laat de leerlingen individueel aan de opdracht werken.

Begin de les met een kort verhaal over het werelderfgoed. Op de officiële site (http://whc.unesco.org/) is de nodige informatie over de UNESCO en de Werelderfgoedlijst te vinden.

Voor deze les heeft u nodig:

  • pennen en papier voor alle leerlingen;
  • toegang tot internet voor het zoeken naar afbeeldingen, en
  • een of meer printers om de afbeeldingen af te drukken.

U zet de leerlingen aan het werk.

  • Ze bekijken de afbeeldingen in ‘Bron: negen landschappen’ en zetten de namen van de landschappen onder elkaar in een lijst.
  • Ze kijken naar de video en lezen over klimaten in ‘Bron: klimaten’.
  • Ze schrijven achter iedere naam van het landschap in hun landschappenlijst de naam van het klimaat dat het best bij het landschap past.
  • Ze lezen ‘Wat doen de VN?’.
  • Ze kiezen één van de landschappen uit de lijst en schrijven er een kort artikel over. Let er wel op dat ieder landschap in de opdracht tenminste éénmaal aan bod komt.
  • Ze zoeken een of twee andere afbeeldingen bij hun artikel.
  • Als iedereen klaar is, haalt u de landschappenlijstjes en artikelen op en kijkt ze door.
  • Ten slotte bundelt u de artikelen in een landschappengids.


Uitwerking koppeling landschap en klimaat

  • Centraal Amazonegebied - Tropisch klimaat
  • Lushan Nationaal Park in China - landklimaat
  • Rijndal Rüdesheim Koblenz in Duitsland – gematigd klimaat zoals in Nederland
  • Natuurpark Scandola in Frankrijk – gematigd klimaat zoals in het Middellandse Zeegebied
  • Park Muzakowski in Polen - landklimaat
  • Donauvallei in Roemenië - landklimaat
  • Grand Canyon in de Verenigde Staten – droog klimaat
  • Vredefortkrater in Zuid-Afrika – droog klimaat
  • Waterton Glacier Int. Vredespark in de Verenigde Staten – poolklimaat in de poolgebieden en op hoge bergtoppen

De klimaatnamen zijn ontleend aan de klimaatclassificatie van Köppen.


Extra informatie
De volgende Nederlandse bijzondere plekken, ook wel erfgoederen genoemd, staan op de Werelderfgoedlijst:

  1. Verdedigingslinie Amsterdam (1996)
  2. Droogmakerij de Beemster (Beemsterpolder) (1999)
  3. Willemstad, Nederlandse Antillen (1997)
  4. Ir. D.F. Woudagemaal (1998)
  5. Molens Kinderdijk (1997)
  6. Rietveld Schröderhuis (2000)
  7. Schokland (1995)


De opdracht past bij:

  • Kerndoel 47: De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap (…). In ieder geval wordt daarbij aandacht besteed aan (…) een land in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.
  • Kerndoel 49: De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.

 

verwante lessen

Login Form