Het weer - voor de docent: info

 
Trek voor deze les 1 lesuur uit. Laat de leerlingen in tweetallen aan de opdracht in de les werken

Print exemplaren uit van een blanco landkaart van de Europese Unie uit (in een wat groter formaat te downloaden via https://imgur.com/t/europe/dLON8YE). U heeft een aantal exemplaren van de landkaart nodig dat de helft is van het aantal leerlingen in de klas.

Zo gaat u te werk:

  • Kijk samen met de leerlingen naar de videofragmenten
  • Deel de klas in tweetallen in.
  • Geef elk tweetal een exemplaar van de  blanco landkaart van de Europese Unie.
  • Vertel de klas dat van elk tweetal de ene leerling het weerpraatje voor over een week moet maken en de ander van de blanco landkaart een weerkaart maakt met de verwachting voor over een week.
  • Vervolgens laat u de leerlingen de actuele weerkaarten opzoeken op de links die genoemd zijn in 'Dit ga je doen'.
  • Dan kan iedereen aan de slag met de bronteksten en de opdracht.
  • Als iedereen klaar is met de opdracht, verzamelt u de teksten en de kaarten.

Een week na het maken van de opdracht laat u de leerlingen weer kijken naar de actuele weerkaarten van Europa via de links in 'Dit ga je doen'. De leerlingen kunnen op die manier controleren of de weerkaartjes en de weerpraatjes die ze hebben gemaakt,  enigszins kloppen.


Uitwerking
Om een idee te krijgen van hoe het weer in de Europese Unie over een week is, moet je weten dat:

  • de Golfstroom een zeestroming is die warm water naar West-Europa voert. Door dat warme water heeft dit deel van Europa een warmer klimaat vergeleken met andere streken op het noordelijk halfrond die op dezelfde breedte liggen.
  • er boven de noordelijke Atlantische Oceaan en West-Europa meestal een westenwind staat omdat de luchtdruk bij IJsland laag is en bij de Azoren hoog. Met die wind komen lagedrukgebieden mee die regen brengen in West-Europa. Als die westenwind lange tijd achtereen niet waait, regent het in Noord- en West-Europa minder vaak en kan het ’s winters flink vriezen en sneeuwen.


Deze opdracht sluit aan bij:

  • Kerndoel 43: De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.

 

verwante lessen

Login Form