Pagina 3 van 14
Voor deze les krijg je ruim 1 lesuur de tijd. Eerst werk je samen met enkele klasgenoten, daarna met je juf of meester en de hele klas.
- Lees de bronnen ‘Wat weten we van de Roma?’, ‘De feiten over de Roma’ en ‘EU-feiten’. Je krijgt er 25 minuten de tijd voor.
- Daarna deelt je juf of meester de klas in vijf groepen in. Zij of hij wijst voor iedere groep een bron aan over Roma in een bepaald land om te lezen.
- Lees de bron die je is toegewezen. Je krijgt er 10 minuten de tijd voor. Noteer wat er allemaal beter moet voor het leven van de Roma in het land waar de bron over gaat.
- Kies uit je groep iemand die de verbeterpunten aan de klas vertelt.
Intussen heeft je juf of de meester een inleiding gemaakt voor de petitie. De petitie vullen jullie aan met alle verbeterpunten die door jouw groep en de andere groepen zijn verzameld. Je juf of meester vraagt een leerling van iedere groep om die verbeterpunten aan te dragen. Die schrijft je juf of meester op in de petitie. Je juf of meester trekt hiervoor zoveel tijd als nodig is.