Steeds dikker - voor de docent: info

 
Trek voor deze les 1 lesuur uit.

Eerst laat u de leerlingen kijken naar de film over basisschoolleerling Xander die eerst te dik is en daarna van alles probeert om af te vallen onder begeleiding van een arts. In deze film kun je zien waarom kinderen als Xander het niet altijd prettig vinden om te dik te zijn. In de film worden ook manieren vermeld om af te vallen en legt Xander uit waarom hij het prettig vindt om niet meer zo dik. De film duurt iets meer dan vier minuten.

Daarna laat u de leerlingen de overige bronnen lezen. Trek er 40 minuten voor uit.

Ten slotte stelt u samen met de leerlingen een protocol op met als doelen te voorkomen dat leerlingen dikker worden dan gezond voor ze is en leerlingen te doen afvallen als ze al dikker zijn dan gezond voor ze is. Trek voor deze activiteit 15 minuten uit.
Hang een exemplaar van het protocl in de klas of en geef iedere leerling een exemplaar mee om mee naar huis te nemen.


Uitwerking
:
Neem in dit protocol in ieder geval op dat leerlingen andere leerlingen niet pesten of uitsluiten omdat die te dik zijn, of juist te mager.

Tips om af te vallen zijn in drie categorieën te verdelen:

  • Meer bewegen. Bijvoorbeeld meer aan sport doen.
  • Gezonder eten, bijvoorbeeld meer fruit en groente eten en minder vette voedingsproducten, snoep en andere hapjes laten staan want tijdens je dagelijkse maaltijden eet je normaal gesproken genoeg om gezond te blijven. Het helpt als de leerlingen altijd ontbijten jen daar de tijd voor nemen voordat ze naar school gaan, iets wat er bij sommige basisschoolleerlingen (en leerlingen voortgezet onderwijs) bij in schiet.
  • Bewuster omgaan met boodschappen die aanzetten tot het kopen en eten van bepaalde voedselproducten, met name voedselproducten die veel vet of suiker bevatten. Die prikkels komen van reclame en door de aanwezigheid van verkooppunten waar van die voedselproducten worden verkocht. Hoe ouders van leerlingen daarbij kunnen helpen, laat de film over Xander goed zien.

 

Achtergrondinformatie
Er zijn steeds meer lidstaten die zich zorgen maken over het groeiende aantal kinderen met (extreem) overgewicht.  Kinderen met overgewicht lopen een groter kans op ernstige gezondheidsproblemen,  als kind en later als volwassene. Daarom ondersteunt  de EU met geld projecten over gezonde voeding. Dat neemt niet weg dat gezonde voeding niet in de eerste plaats een verantwoordelijkheid is van de ouders, de school en het kind zelf.

Informatie over te dik zijn en obesitas vindt u in het artikel ‘Hoe ouder hoe dikker: één op de zes in EU heeft obesitas’ op https://www.ad.nl/gezond/hoe-ouder-hoe-dikker-een-op-de-zes-in-eu-heeft-obesitas~a38c6085/

Informatie over kindermarketing ongezonde voeding vindt u op https://www.hartstichting.nl/dit-doet-de-hartstichting/gezonde-samenleving/kindermarketing-ongezonde-voeding-moet-stoppen. Op deze webpagina roept de Nederlandse Hartstichting op tot een verbod op dit soort reclame.


De opdracht sluit aan bij:

  • Kerndoel 16: De leerlingen kunnen enkele aspecten van groepen in onze samenleving beschrijven waaronder in elk geval:
    - enkele vormen van groepsgedrag en factoren die daarvoor bepalend zijn
    - discriminatie en tolerantie
  • Kerndoel 23: De leerlingen kunnen aangeven, hoe zij kunnen bijdragen aan het behoud en de bevordering van de eigen gezondheid. Dit betekent dat zij weten:
    - welke verzorging het lichaam nodig heeft met betrekking tot voeding, beweging en rust, frisse lucht en hygiëne
    - welke risico's verslavende gedragingen, waaronder in elk geval roken en alcoholgebruik, hebben voor de gezondheid
  • Kerndoel 26:  De leerlingen beschikken als koper van producten en als gebruiker van diensten over de volgende vaardigheden:
    - herkennen van en omgaan met verkoopbevorderingstechnieken;
    - informatie gebruiken over de samenstelling en het gebruik van een product.

 

verwante lessen

Login Form