Voor deze opdracht krijg je 1 lesuur de tijd.
De opdracht in de les heeft drie delen. Voor deel 1 krijgen jullie 5 minuten in, voor deel twee 30 minuten en voor deel drie 25 minuten.
Deel 1
Dat doe je met de hele klas. Schrijf eerst voor jezelf op wat discriminatie volgens jou is.
Kijk naar de film in Bron: Racistische geluiden.
Kijk daarna naar jouw omschrijving van discriminatie. Klopt het met wat je in de film hebt gezien?
Zo niet, maak dan een nieuwe omschrijving van discriminatie.
Deel 2
Dat doe je in je eentje.
Neem de andere bronnen door.
Schrijf voor jezelf de antwoorden op de vragen in Opdracht op.
Ten slotte vraagt je juf of meester aan enkelen van jullie wat volgens jullie discriminatie en racisme zijn.
Deel 3
Dat doe je met de hele klas.
Je juf of meester vraagt jullie voorbeelden te noemen van vooroordelen over bepaalde groepen, die jullie hadden, totdat ze uiteindelijk niet waar bleken te zijn. Wat vooroordelen zijn, leer je in Bron: We zijn allemaal gelijk.
Je juf of meester noteert op het schoolbord bij elk oordeel dat jullie noemen:
- Waarom dat een vooroordeel was.
- Over welke groep het ging.
- Hoe je erachter bent gekomen dat jouw oordeel niet op feiten berustte, dus niet waar was.
Na 10 minuten maken jullie een collage of schilderij van een school. Op die school heeft niemand de vooroordelen die jullie genoemd hebben. En daardoor wordt er op die school niet gediscrimineerd.