Voor deze opdracht krijg je 1 lesuur de tijd. Je doet de opdracht samen met een klasgenoot.
Als je hiermee klaar bent, houdt je juf of meester een klassengesprek Hierin bespreken jullie met hem of haar de resultaten van het onderzoek dat jullie hebben uitgevoerd. Dat gesprek zal een kwartier duren.
Luister naar enkele audiofragmenten op de website http://www.hetjaar2602.nl/hetjaar2602/application/index.html#/thema_select. Er zijn 28 verschillende thema's. Als je op een van de thema's klikt, zie je weer diverse subthema's. Als je op een van de subthema's klikt, gaat er vanzelf een audiofragment lopen.
Een voorbeeld: Je kiest voor 'Eten'. Dan zie je de subthema's:
- Kikkers, honden, sprinkhanen en muizen eten
- Al heel snel werd de rijst vervangen door behangplaksel
- Moeder verdeelde het brood met de centimeter erbij
- Als je het brood tegen de muur gooide, bleef het plakken
- Koffiedrab met sambal op ongerezen brood
- Ik kreeg een hardgekookt ei voor mijn vijfde verjaardag
- Creatief met eetbaars
- Je at alles wat er was, want er was niet veel
- Het uiterste halen uit het weinige eten dat je kreeg
- Als je honger hebt eet je alles, maar er was haast niets
Klik voor 'Kikkers, honden, sprinkhanen en muizen eten' en je hoort het audiforagment.
Bekijk tijdens het luisteren ook de verschillende tekeningen bij deze bronnen. De audiofragmenten en de tekeningen samen geven je de informatie die je nodig hebt voor de opdracht.
Raadpleeg de bronnen over eten en honger.
Kies daarna twee bronnen uit van de bronnen over internering, ruilhandel, werken en wreedheden en raadpleeg die.
Elke bron die je raadpleegt bevat aanwijzingen voor wat je er precies mee moet doen. Volg die aanwijzingen.
Als je de twee verplichte bronnen hebt geraadpleegd en de bronnen die je hebt gekozen, schrijf je je rapport. Verwerk hierin de antwoorden op de vragen bij deze bronnen. Maak het rapport niet lager dan ½ A4-tjer.
Lever je rapport in bij je juf of meester.