Vervuiling zonder grenzen - bron: aswolk

 
Vanaf donderdag 15 april 2010 om 18 uur vlogen er geen vliegtuigen meer boven Nederland. De vliegtuigen mochten niet vliegen, omdat er een grote aswolk boven Nederland hing. Op Schiphol kregen 1.500 mensen die niet weg konden, van de luchthaven dekens. Ook mochten ze slapen op uitklapbare bedden. Pas na enkele dagen, nadat de aswolk was weggetrokken, ging het luchtruim boven Nederland weer open.

Op 16 mei werd het luchtruim boven Nederland opnieuw gesloten omdat er een nieuwe aswolk boven Nederland hing.

De aswolken kwamen uit een IJslandse vulkaan die aan het uitbarsten was. Die vulkaan heet Eyjafjallajökull. Een moeilijke naam om uit te spreken, maar nieuwslezers kregen, na het begin van de overlast door as, dagen de tijd om het te leren.

aswolk
De eerste aswolk dreef in zuidoostelijke richting over de Britse eilanden en het Europese continent. Daarbij overdekte het veel landen. Daardoor hadden mensen niet alleen in Nederland last van de aswolk. Integendeel. Boven veertig landen en gebieden mocht dagenlang niet worden gevlogen. Daaronder waren België, Ierland, Groot-Brittannië en de Scandinavische landen. Later nam de hoeveelheid as in de lucht af en konden steeds meer vliegvelden weer open.

Naar: Uitbarsting IJslandse Eyjafjallajökull-vulkaan op http://www.vulkanisme.nl/vulkaanuitbarsting-ijsland.php


Maar waarom vindt men vliegen door een aswolk te gevaarlijk?

Vliegtuigmotoren kunnen schade oplopen als ze via hun inlaat asdeeltjes opzuigen. Door de hitte in de motoren kunnen de asdeeltjes smelten en kunnen de motoren zelfs uitvallen. Daarom mogen voor de zekerheid vliegtuigen niet door een aswolk vliegen. Bovendien zijn de asdeeltjes piepkleine scherfjes met scherpe randen. Als een vliegtuig met grote snelheid door een aswolk vliegt, botsen die scherfjes met kracht tegen het oppervlak van de cockpitramen aan. Daardoor ontstaan er steeds meer krasjes en putjes in het raamoppervlak, waardoor de ramen op den duur ondoorzichtig worden. Dat is lastig voor de bemanning van het vliegtuig, als ze het vliegtuig willen laten vliegen en landen. In 1982 kwam een vliegtuig vlakbij Java in een aswolk terecht. Van dat vliegtuig vielen daardoor alle vier motoren uit. Maar net voordat het vliegtuig in zee stortte, gingen de motoren weer draaien omdat de gesmolten as uit de motoren was verdwenen en het vliegtuig weer in schone lucht vloog. Het toestel maakte daarop een veilige landing, ook al waren de cockpitramen door de asdeeltjes ondoorzichtig geworden.

 

verwante lessen

Login Form