Met consumentisme wordt bedoeld dat mensen regelmatig producten kopen die niet nodig zijn om je eerste levensbehoefte te vervullen zoals zuurstof, eten, drinken, onderdak en kleding.

We consumeren meer dan we aankunnen of dat we nodig hebben, dat geldt zeker voor kleding. Kijk bijvoorbeeld naar de mode, tegenwoordig hangt er elke week wel iets nieuws in de etalage. Vooral jongeren kopen vaak goedkope kleding die niet duurzaam hoeft te zijn. Als het na enkele maanden versleten is, kopen ze wel weer een nieuw T-shirts met een hippe opdruk. Het kostte toch maar 5 euro. Deze snelle wisseling van kledingstukken noemen we fast fashion ('snelle mode'). Maar heb je die kleding wel nodig? heb je niet al eenzelfde kledingstuk in de kast hangen? Ook al is fast fashion goed voor je portemonnee, het is wel slecht voor mens, dier en milieu. T-shirts zijn zo goedkoop omdat de producenten in ontwikkelingslanden als Bangladesh en India het niet zo nauw nemen met milieuregels en hun arbeiders (kinderen en volwassenen) slecht betalen.
Tegenover fast fashion heb je slow fashion ('langzame mode'). Deze kleding heeft een betere kwaliteit, zodat je minder vaak kleding hoeft te vervangen. Deze kledingstukken worden zodanig geproduceerd dat het minder schadelijk is voor het milieu en waarbij arbeiders (volwassenen, geen kinderen) beter betaald worden, met een eerlijk loon.
cc india
Om te laten weten wat er allemaal te koop is, gebruiken producenten het middel van reclame. Als consument kun je kijken of het relevant voor je is of niet. Volwassenen én kinderen worden beïnvloed door reclame, maar vooral kinderen kunnen het onderscheid nog niet maken tussen wat gezond is en wat ze echt nodig hebben en wat niet. Zo zie je overal reclame in de wereld voor bijvoorbeeld McDonalds en Coca Cola, vaak met beroemde mensen erin. Is het niet een beetje wrang dat deze bedrijven eten en drank verkopen in India, één van de armste landen van de wereld dat bekend is van het gebrek aan voedsel en schoon water?

Producenten hebben door dat ze onder jongeren hun producten nog veel beter verkopen via de sociale media. Mensen, of het nu bekende of onbekende mensen zijn, beïnvloeden onze smaak. Deze mensen worden ook wel influencers genoemd. Want wat die persoon leuk vindt moeten wij ook hebben. Maar vindt deze persoon dit wel echt leuk of wordt deze persoon betaald om iets te promoten? In de documentaire #followme* wordt uitgelegd hoe dit werkt. Een influencer krijgt vooraf instructies wat het bedrijf precies wilt dat ze laten zien. Bekende Nederlandse influencers zijn Anno Nooshin (kleding) en Nikkie de Jager (make-up), maar influencers vind je in bijna elk land. Bekende influencers uit ontwikkelignslanden zijn Mariale Marrero (Venezuela - lifestyle), Afua Rida (Ghana - mode), Maps Maponyane (Zuid-Afrika - herenmode en sportschoenen) en Nti Ramaboa (Zuid-Afrika - voeding). 

* Geïnteresseerd? Bekijk de documentaire op https://www.npo3.nl/followme/22-11-2018/VPWON_1291086 tussen 08.00-11.23 min.

Ook goededoelenorganisaties hebben gezien hoe veel influencers hebben en proberen op hun beurt daar van te profiteren. Bij een stand van Plan International gingen Nederlandse influencers in gesprek met jongeren over de rechten en doelstellingen voor meisjes wereldwijd. En influencer Romy Bres, creative director van Anna Nooshin, zet zich in voor het verbod op kinderarbeid in de kledingindustrie. 

We zeiden het al: we consumeren meer dan we aankunnen of dat we nodig hebben, dat geldt zeker ook voor voedsel. Zonder voedsel kunnen we niet overleven. Maar helaas vindt er ook veel voedselverspilling plaats. Eten dat we kopen maar niet opeten (een derde!) wordt weggegooid, moet weer worden opgehaald en verwerkt. Dat zorgt voor extra CO2-uitstoot en draait nog meer bij aan klimaatverandering. Het is daarom heel belangrijk om voedselverspilling tegen te gaan en dat begint bij jezelf. Naast dat jij er iets aan kunt doen zijn er verschillende initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan. Bekijk het volgende videofragment van Nieuwsuur:



Vragen
12) Noem twee kledingmerken/kledingwinkels die fast fashion aanbieden en twee kledingmerken/kledingwinkels die slow fashion aanbieden.
13) Wanneer spreken we volgens jou van een 'eerlijk loon'?
14) Wie is jouw favoriete influencer? Heb je wel eens een product gekocht n.a.v. een reclame of berichtje van een influencer? Zo ja, welk product?
15) Voedselverspilling tegengaan begint bij je zelf. Noem drie tips waar anderen wat aan hebben.
16) Weet jij hoe je de volgende producten moet bewaren? Vul de tabel in, de eerste twee zijn al voor je ingevuld:

Product Bewaren
Bloem In de kast
Melk In de koelkast
Eieren  
Bruinbrood  
Witte rijst, ongekookt  
Banaan  
Chips  
IJs  
Komkommer  
Tomaat  

vorigestapvolgendestap