verwarmingNiet alleen aanpassingen aan en in het gebouw vergroten de klimaatbestendigheid van de school, maar ook hoe de leerlingen, docenten en het ondersteuning personeel ermee omgaan.

RSG N.O.-Veluwe maakt gebruik van zonnepanelen en een zonneboiler om het energiegebruik omlaag te brengen, maar ook slimmer omgaan met de verwarming zorgde voor een flinke besparing.

Net als in de meeste scholen ging ook bij de RSG de verwarming 's middags volledig uit om de volgende ochtend vroeg weer aan te springen. Dat opwarmen van het gebouw duurde heel lang en kostte ontzettend veel energie. Hoofd facilitaire dienst Jeroen Paas: "Het werkte niet goed. Aan het begin van de ochtend was het te koud en later op de dag werd het in sommige ruimtes te warm. Daarom ben ik gaan experimenteren, waarbij de kachel van maandag tot vrijdag aan bleef."

Het effect daarvan was verrassend positief. De temperatuur in school bleef constant en klachten dat het te warm of te koud was verdwenen. De ketel hoefde bovendien lang niet zo hoog opgestookt te worden. Aan het eind van het jaar bleek dat het gasverbruik met 12,5% was gedaald.

Het idee om de kachel constant zachtjes te laten branden is goed te vergelijken met 'het nieuwe rijden'. Een auto die vaak remt en weer optrekt verbruikt meer brandstof dan een auto die rustig doorrijdt. Dat is met het stoken ook zo."


gescheidenafvalDe meeste scholen doen aan gescheiden inzameling van afval, maar het Clusius College Castricum koppelt de afvalscheiding aan het verwerken van het (keuken)afval aan een eigen composteerinstallatie.

De school is een streekschool. Veel leerlingen kwamen met een brommer of auto naar school. De school heeft haar eigen leerlingenvervoersysteem opgezet voor leerlingen uit de Zaanstreek. Van december tot en met maart rijden twee bussen (Clusibussen) twee keer per dag tussen station Zaanstad en Castricum, met tussenstops op elk tussengelegen station. De docent Koen Glorie van het ecoteam van de school: "Leerlingen kunnen daar instappen. Ze zijn sneller op school, het scheelt brandstof en kost minder CO2-uitstoot."

Vraag 
3) Je ziet op de foto hiernaast een afvalscheidingssysteem met drie bakken: plastic bekertjes (geel), overig plastic (oranje) en (rest)afval (grijs). Welk afval zou je op school verder nog meer apart kunnen inzamelen?
vorigestapvolgendestap