In 2013 onthulde de Britse krant The Guardian dat enkele miljonairs/biljonairs en bedrijven die actief zijn in de fossiele sector wetenschappers betaalden om resultaten te publiceren waarin zou blijken dat niet de mens maar de zon de belangrijkste oorzaak is van klimaatverandering.

Koch Industries (actief in de oliesector en chemie), ExxonMobil (één van de grootste oliemaatschappijen ter wereld) en American Petroleum Institute (olie- en gasindustrie en de petrochemische industrie) sponsorden bijvoorbeeld Willie Soon, een wetenschapper bij het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics en fervent klimaatveranderingontkenner. 

logosbedrijven

Er ontstond een controverse rondom Soon toen bleek dat hij in zijn wetenschappelijke artikelen niet meldde dat hij gesponsord werd door het bedrijfsleven in de fossiele sector.

Shell
Rondom het oliebedrijf Shell ontstond er controverse om een hele andere reden. De Correspondent kreeg vertrouwelijke documenten van Shell in handen waaruit blijkt dat Shell al in 1986 intern alarm sloeg over de gevaren van klimaatverandering. Onderzoekers van Shell waarschuwden voor "relatieve snelle en dramatische veranderingen van het klimaat, met gevolgen voor de leefomgeving van mensen, voor hun toekomstige levensstandaard en voedselvoorraden, met potentieel grote sociale, economische en politieke consequenties van dien."
shellvideo
In 1991 bracht Shell een video van 28 minuten uit met de titel 'Climate of Concern' in het Engels, Nederlands, Arabisch en Turks. De video waarschuwt voor de gevolgen van klimaatverandering en roept op na te denken over mogelijke oplossingen.

Je kunt hier een samenvatting van drie-en-een-halve minuten bekijken (scroll naar beneden tot aan 'De hoogtepunten') of de (Engelstalige) samenvatting van 2 minuten van YouTube:

Vertaling van de titel: Shell was al in 1991 op de hoogte van de gevaren van klimaatverandering.
Klik hier voor de vertaling van de Engelstalige video.


Shell trok haar video al snel weer in. In die tijd deed Shell mee aan een campagne met als doel twijfel te zaaien over de klimaatwetenschap en 'draconische' overheidsmaatregelen te voorkomen. Amerikaanse congresleden hebben later (tevergeefs) opgeroepen om een strafrechtelijk onderzoek te doen naar de bijdrage van Shell aan het 'bedrog' van het publiek.

Vragen
3) Waarom wordt het niet noemen van wie je sponsoring krijgt gezien als niet-wetenschappelijk?
4) Welke nieuwe term voor slachtoffers van klimaatverandering introduceerde Shell in haar video?
vorigestapvolgendestap