Geld in het laatje
Het belangrijke effect van toerisme zijn de opbrengsten. Toeristen geven veel geld uit. Niet alleen voor de reis en de overnachtingen, maar ook aan eten, drinken, entreekaartjes, gidsen, vervoer, uitstapjes, uitgaan en souvenirs. In sommige landen is het toerisme essentieel geworden voor de hele economie van het land. Voorbeelden hiervan zijn Spanje, Griekenland, Turkije,

Cyprus en Egypte.
Het land met de meeste toeristen is Frankrijk, met jaarlijks 83 miljoen bezoekers. Het haalt daarmee 10% van het BNP, al het geld dat in een land verdiend wordt, uit het toerisme.

In Egypte is het toerisme ondanks de daling van de laatste jaren nog steeds goed voor 6,7% van het BNP, vergelijkbaar met een land als Cuba (6,2%).
Volgens de Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO) is een op de elf banen op de wereld te danken aan het toerisme. De organisatie denkt dat in 2020 het toerisme zelfs goed zal zijn voor één op de tien banen.

Carlos is in ieder geval blij met zijn baantje in de toeristensector. Hij werkt als taxichauffeur uitsluitend voor de toeristen die Cuba bezoeken. Dankzij de vele fooien die hij krijgt, verdient hij meer dan zijn broer als arts. 

De sieradenverkoopster Diana is eigenares van een van de vele souvenirwinkeltjes bij de haven van Bonaire, waar veel toeristen uit de cruiseschepen komen rondsnuffelen. “Dankzij de cruisepassagiers kan ik mijn huisje laten opknappen”, zegt ze.

souvenirwinkelSouvenirwinkel in Volendam
tijd

Meer begrip voor andere culturen
De komst van de vakantiegangers levert niet alleen geld in het laatje op, maar ook begrip voor de cultuur en manier van leven in de landen die ze bezoeken.

Veel Amerikanen zijn nog nooit buiten hun eigen land geweest. Voor hen is de ‘American way of life’ de enige manier van leven die ze kennen. Als ze dan op vakantie gaan naar een land overzee, komen ze voor het eerst in aanraking met gewoonten die anders zijn. Anders, niet altijd beter of slechter.

Een simpel voorbeeld is hoe mensen in verschillende culturen met het begrip ‘tijd’ omgaan. Amerikanen, zo zegt Wellstone International High School, hebben altijd haast. Ze kijken voortdurend op hun horloge om de exacte tijd te weten. Ze zijn zeer punctueel, komen altijd exact op de afgesproken tijd en verwachten van anderen dat ze ook op tijd zullen zijn.

Voor hen is het een eyeopener dat je ook wat relaxter met tijd kunt omgaan, of zoals een Afrikaans gezegde het zegt: ‘In het Westen hebben ze horloges, maar wij hebben de tijd.’

Vragen
4) Welk positief effect hebben we hier nog niet genoemd? Als je goed hebt opgelet bij de vorige stappen, weet je het antwoord natuurlijk al.
5) Niet alleen hotels, restaurants, attractieparken en andere bedrijven profiteren van toerisme, maar ook elke gemeente. Leg uit hoe dat zit.
6) Leg uit in je eigen woorden wat we bedoelen met: ‘Internationaal toerisme is verbonden met economische en culturele globalisering’.

vorigestapvolgendestap