nieuwedoelen stap1
Dit project is verbonden met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen, ook wel Werelddoelen genoemd, met name doel 5.

Aan het eind van deze les:
- Kun je voorbeelden geven van genderongelijkheid in onze samenleving.
- Weet je dat de kleuren 'roze' en 'blauw' verbonden zijn met iemands sexe en weet je dat die associatie in de loop der eeuwen veranderd is.
- Kun je voorbeelden geven van stereotypen in kinderboeken en kinderfilms.
- Weet je dat er tussen deskundigen discussie is over de vraag of meisjes- en jongensgedrag aangeboren of aangeleerd is.
- Weet je dat er een groot verschil is tussen wat mannen en vrouwen menen over de verdeling van huishouden en zorgtaken en in de praktijk.
- Weet je dat in veel landen huishoudelijke en zorgtaken gezien worden als typisch
- Weet je dat veel beroepen als typische vrouwen- en mannenberoepen worden gezien, maar ook dat per periode en per land dat anders gezien kan worden.
- Kun je omschrijven waarom de VN Wereldmeisjesdag in het leven hebben geroepen.

Aan het eind van deze opdracht ken je betekenis van de volgende begrippen:
* Genderongelijkheid
* Stereotype
* Genderspecifiek
* Genderneutraal
* Genderverbonden beroep
* Wereldmeisjesdag


Eindproduct

Als eindproduct van deze opdracht bedenk je een eigen campagne rondom #GirlsGetEqual en/of #GirlsTakeOver. Met het eindproduct laat je zien dat je de leerdoelen hebt behaald.

Beoordeling
Het eindproduct laten jullie beoordelen door jullie docent.

Bij de beoordeling let jullie docent op:
- de inhoud: is het jullie gelukt om een aansprekende campagne te bedenken?
- de vorm: is je creatieve verwerking met zorg gemaakt?
taalfouten: bevatten de antwoorden op de stappen 1-4 en het eindproduct niet te veel taalfouten?

Groepsgrootte
De campagne bedenk je samen met groepje leerlingen van 3 of 4 klasgenoten.

Tijd
Voor deze opdracht heb je 2 lesuren nodig.
vorigestapvolgendestap